dinsdag 29 november 2016

Gevonden voorwerpen

ja, die kan je tegenwoordig niet meer bij de politie afgeven. Die moeten filerijders bekeuren die langs een flitspaal rijden. Nee, dat moet tegenwoordig bij de gemeente en alleen 's ochtends en niet op zaterdag :-(

Maar gelukkig hoef ik mijn voorwerp niet aan te geven.
Wat is het geval ?

De CarbageRunner rijdt weer. Afgelopen zondag is hij opgeleverd aan zoon-1  voor zijn verhuisactiviteiten. Dat betekende dat ik de oprit kon kuisen.
daar hebben we een maand geleden een zeil op gelegd om olie op te vangen. Daarop een oud laken om plassen te voorkomen en daar overheen is de auto op blokken gezet.

gedurende de maand dat we aan de koppeling hebben gesleuteld is daar nog een kuub eikebladeren bijgekomen, want die waaien altijd via de oprit van buurman naar ons hoekje onder de carport.

Het lag wel lekker hoor, zo op je rug in een peluwtje van bossig wol. Maar als ik een boutje liet vallen, was het wel lastig zoeken.

Enfin. De Volvo was weg, alle blad opgeraapt en in de zak gestopt (ik leek zwarte piet wel) en het laken uitgeschud op het zeil. En toen ..... toen viel er een flinke o-ring uit het laken!

O.. O !

en het lastige is: ik heb nooit een o-ring gedemonteerd.
Dus die is ergens afgevallen terwijl ik het niet merkte.

Maar de wagen is en-route en lekt negens.
Ik heb geen idee waar hij had gemoeten!

FF advies vragen in het V40 forum dan maar :-)



zaterdag 26 november 2016

Yes...!

Hij hangt.

Nou dat was een barre klus. De bak wilde er steeds maar niet op.
Dit was wel de ultieme gelegenheid om de endoscoop eens te gebruiken.

Zo te zien zat de prise as best goed centraal:

;
Leesbril er bij ?


 Maar toch wilde hij er niet in.
Uiteindelijk de bovenste bouten er ingepield (zover kwam hij wel) en met een zware balk een ram op de onderkant en jawel hoor: knal.. hij zat.

En dan ziet het er weer als vanouds uit:

Kat in t bakkie !


Nu al die zooi weer terugbouwen. Ik hoop dat ik alle boutjes nog heb :-)

woensdag 23 november 2016

Af en Aan !

Een veel gehoorde term, af en aan.
Maar in mijn geval een veel gebezigde .. uhh... bezigheid :-)

Die versnellingsbak zat er eerst aan, toen ging hij er af, toen weer er aan, maar hij paste niet en nu is hij er weer af! Dus als het goed komt, dan gaat hij er straks weer aan !

Die bak moest er weer af omdat het allemaal niet wilde passen. Ik begomn mij zorgen te maken of het wel de juiste frictieplaat was en hoe kom je er achter ? Tja.. er af weer !

Nu is hij er weer af en wat denk je :

Frictieplaat over de prise as...

Die koppelingsplaat past dus gewoon over de ingaande as van de versnellingsbak. Nou ja, 'gewoon' .. hij heeft wel even een duwtje nodig. Misschien was dát de clue. Maar met die bak van 50 kilo kan je niet netjes een duwtje geven.

Ik zal die as eens met een vijl bewerken en daarna invetten. Misschien dat de boel dan beter uitlijnt. Maar dat wordt weekeind werk.



dinsdag 22 november 2016

Kier kier

Tja, een kiertje s niet zo erg, maar wel als het 2cm bedraagt en zich bevindt tussen de motor en de versnellingsbak.

En dat is nu het geval.


Vandaag kwam zoon-1 de boel tillen (da's positief bedoeld) en met vereende krachten (niet andersom) kwam de bak mooi uitgelijnd voor het koppelingshuis te hangen.
Zelfs bijna alle bouten kon ik er zomaar met de hand indraaien. Maar die 2cm afstand... die wilde niet.

Het leek of de prisé as niet wilde aangrijpen in de frictieplaat ofzo.

Met de sondecamera (van de Aldi) zagen we dat de prisé wel meedraaide met het vliegwiel, dus hij zou in de vertanding moeten zitten. Maar tja.... niet dus.

Net niet dus !

 Hier zie je dat hij goed uitlijnt voor de pasbus
En hier ook niet !
En hierboven zie je dat hij al wel aan de bovenste bouten hangt. die passen gewoon prima.

Het V40 forum wist raad : Bak er weer af, prisé eerst assen op de frictie (dus ook de koppeling er weer af) en dan de zoeker invetten en ... alles weer proberen.

Dat wordt weer weekeindwerk ben ik bang.

zondag 20 november 2016

De clutch kwijt ?

Nee hoor, ik weet nog precies wat ik aan het doen ben.
Vandaag zat het weer mee. Toen ik de hele motor met versnelling wat liet zakken op de krik, kon de bak er zijdelings af. Ik kon hem net aan houden en naar beneden begeleiden, sjee wat is zo'n kreng zwaar.

Daarna kon ik met wat biceps en de juiste torx-maat de 6 bouten van het koppelinghuis lossen. Daarna valt de boel gewoon in je handen.

Hier wat foto's van oud en nieuw (nee het is nog geen 31 december :-)


Oud & Nieuw
Hierboven zie je het oude huis met het nieuwe daaronder. Ik weet niet wat het hardste slijt, het huis of de plaat, maar het oude huis heeft ca 0.4mm minder staal.


Dun maar niet door de broek !

De oude en nieuwe plaat hierboven is wel duidelijk. De oude set heeft in totaal ca 4mm minder frictie materiaal.

Als je dan de nieuwe set wilt monteren, dan moet je de frictie plaat centreren in de krukas, voor je het huis er op schroeft. Als je dat niet doet, dan krijg je de bak er nooit meer op.

Een centreer hulpstuk was snel gemaakt: ik had wat schroot ligen met precies de juiste diameters.


Centreer buizen
Daarna was het een koud kunstje om de nieuwe koppeling weer aan het motorblok te bouten:

Koppeling op centreer buis.

Met dezelfde torx als voorheen staat de boel weer lekker vast.

Alleen... ik krijg met geen mogelijkheid die versnellingsbak in mijn eentje omhoog.
Het wachten is dus op een of meer van de TrippleE teamleden voor ik verder kan met onze CarBageRunner.

Dus:  Pauze !!

zaterdag 19 november 2016

Los = Los

Tja, semantisch klopt dat helemaal, maar empirisch onderzoek wijst uit dat los willen niet per definitie los gaan oplevert.

Vandaag echter wél. Het zat voor de verandering eens mee, met de boutjes en moertjes van vandaag.

Het was de dag van de aandrijfassen. De linker kwam pas los na een week (!) lang elke dag de boutjes sprayen met WD40. Maar ik had toch geen knutseltijd dus alleen sprayen kwam goed uit.

Homokineet links


Voor de rechter moest weer de fusee los, maar intussen had ik een andere doppenset en dat was de crux.  Als het vast zit, gebruik dan 6-kanters en geen 12-kants stervorm.

Daarna dacht ik dat ik wel alle bouten van de versnellingsbak los had, maar na een tijdje wrikken en staren bleek dat er nog 2 verstopt zaten en die moesten ook los.

Toen kwam de bak van het blok af, echter.. niet ver genoeg naar buiten, dus hij komt nog niet vrij.
Maar het binnenwerk is al te zien en dat geeft hoop voor morgen.

Speling .. hij komt los


Een kijkje naar de tandkrans
Morgen kijk ik of de krik omlaag kan met motorblok en al .... Dan kan de bak wellicht opzij !

zondag 13 november 2016

Rust Roest

Vandaag een rustdag.
Gister een beetje spierpijn opgelopen door het op mijn rug liggenen omhoogwerken.

En trouwens... er zitten zoveel bouten en moeren vastgeroest dat ze ook een dagje rust verdiend hebben... in de kruipolie dan wel he!  Dus vanmorgen alleen met de spuitbus rondgelopen en een kiekje gemaakt van de losse wielophanging:

Wiel (niet) ophanging
En terwijl er een discussie over deze foto plaats vindt op het V40 forum (waar ik heldhaftig veel info vandaan krijg) valt mijn oog op een aanbod van lichtmetalen velgen met winterbanden. Een forumlid zet ze voor forumleden te koop á euro 100,-. Maar dan moet ik wel snel wezen.... dus in de auto van mijn lief een uur ver rijden en dan :

Mooi toch ?
Zo, nu eerst verder discussiëren op het forum en dan ergens van de week weer verder :-)

zaterdag 12 november 2016

As = verbrandde turf






Dat zei mijn moedertje vroeger, as ik weer verkeert nederlants spreekte "-)

Maar deze keer gaat het niet over taal maar over de assen die uit de versnellingsbak moeten. En dat is niet zo maar gepiept.




Dit is de draagbalk waar de motor en bak op rusten. Die ging er nog wel een beetje vlot af gelukkig. Maar daarna werd het weer buffelen.

De draagarm zit met 2 bouten aan de schokdemper en die bouten draaiden dol, dus dat werd slijpen.





Hier zie je de eerste afgeslepen bout. De 2e ging later ook doormidden.


Vervolgens moest de stuurkogel er af. Die zitten geperst en aan de wagen kan je niet persen. 

Glukkig kwam buurman met een tip: Krik de kogel op en sla de draagarm met een hamer naar beneden...


Dat zag er ongeveer zó uit :-)
Ik worstel nu nog met de bakzijde van de as en de fusee kogel van de draagarm. Morgen verder wordtelen :-)

donderdag 10 november 2016

Vertragingsbak "-)

Eigenlijk is het de versnellingsbak die de vertraging veroorzaakt, dus laat ik hem voorlopig de vertragingsbak noemen.

Vandaag was een zware dag, met weinig voortgang.

Het plan was de wielnaven te lossen, de aandrijving links uit te bouwen en de versnellingsbak los te halen.

Met die wielnaven ging het al mis. We hadden vorige week, met 16x krikken rondom, de wagen op steunen en balken gezet. (4 x een etappe per wiel: opkrikken, balkjes, zakken, balkje onder krik, weer opkrikken, extra balkjes etc. etc. )

Maar met de wielen er af krijg je de naafmoeren dus niet los. Dan draaien de naven namelijk mee. Dus de wielen moesten er weer op, auto naar beneden, moersleutel met een meter verlengen, dop nr. 32 kopen (oh nee, dat had ik maandag al gedaan) en dan met 2 benen springen op de moersleutelverlengingsbuis (3x ww.)

Toen waren ze los, Auto weer omhoog en wielen er af.

Vervolgens de bak lossen van de bodemsteunen, maar dat ging dus niet. Wéér een bout die na 20 jaar niet los wilde en dol draaide. Ik heb ook al een dop gemold :-(  Ik kreeg wel de steun los van de bodem, maar niet van de bak. Het alternatieve plan is nu dat de bak wordt gelost, met de steun er aan én met de vliegwielsensor er nog aan (zie een paar posts geleden).

Dus na en uur of 4 sleutelen was de opbrengst vandaag:

  • 2 moeren maat 32, 
  • 3 bouten maat 14, 
  • 1 boutje maat 15 (wat een bizarre maat) en 
  • 3 flensboujes maat 13.
Ik heb wel eens meer gedaan in 4 uur.




Parkeren maar...

Tja, eigenlijk kan je het geen parkeren noemen, zo'n Volvo op balkjes zonder wielen op de oprit :-).

Maar straks is hij weer helemaal ok, en dan zal hij toch af en toe ergens moeten parkeren. Dus hoort er een parkeerschijf in de wagen.

En hoewel ze niet duur zijn, is het veel leuker om er elf eentje te maken, met m'n 3d printer.

Het ontwerp was met 10 minuutjes klaar.



Het printen duurde en uur of 5.

Dit is de schijf:



En zo past hij in het binnenwerk:



En dan istie klaar.



Nu maar hopen dat ze het in Estland kunnen lezen straks :-)

woensdag 9 november 2016

Lache .. ??

Nou Nee, even niet!

Wat is het geval? Ik moest 3 dagen werken dus van knutselen kwam het even niet. dat gaf mij wel de gelegenheid om wat te bestellen bij de autoshop, en wel: een afstandbediening (universeel) voor de centrale deurvergrendeling. Dat zit er wel op, maar dan met de sleutel. Tja... hij is wel 20 jaar oud hé.

Vandaag kwam het binnen en het ziet er goed uit. En dat voor 17 euro...

Mooi setje toch ?


Maar de boel moet ook worden aangesloten dus even op zoek naar de juiste draadboom van de auto.
Ik heb het al eerder eens ergens ingebouwd en het principe is dat je de sleutel schakelaar overbrugt met een schakeling van de afstandbediening.

En toen ging het mis. Ik vond namelijk dit schema van de Volvo:

Schema CDV


En als je daar goed naar kijkt ( en een beetje schema's kan lezen )  dan zie je dat de sleutel niet alleen die schakelaar (nr. 207) bedient, maar ook de het deurslot zelf. In de bestuurdersdeur zit geen actuator motor.

Ik kan de boel dus zoals gepland inbouwen, maar als ik dan op de afstandbediening druk dan gaan 3 deuren en de kofferklep open of dicht, maar niet de bestuurdersdeur.

Ik heb het team al ingelicht: allemaal Rechts instappen :-)

Maar gelukkig heb ik nog van vroegahh ergens 2 van dat soort motortjes liggen, dus met een beetje mazzel kan ik die linker deur zodanig hacken dat de boel toch gaat werken.

Dat wordt vervolgd, reken daar maar vast op.
 

zondag 6 november 2016

Dit is te dol

Nee, niet voor woorden.

Vandaag zat het een beetje tegen, helaas.

De startmotor die moest er uit en dat ging bijzonder vlot. 3 boutjes los en hup hij was van het vliegwiel af.

Maar dat vliegwiel daar zit een sensor boven en die moet ook los.
Sensor bevestiging
Laat die linkse bout nou doldraaien, ondanks een spuit WD40 :-(
En als die sensor niet los komt, dan kan ik de versnellingsbak niet laten zakken, want er zit een kabeltje te strak.

Sensor kabel
Dan maar een noodprocedure bedacht.... Die dikke buis, die is van de waterkoeling.
Ik heb het koelsysteem afgetapt en die buis losgehaald, om hem vervolgens weer boven dat kabeltje terug te plaatsen. Nu heeft die kabel misschien genoeg extra ruimte om de bak iets te laten zakken.

Dat kostte wel weer wat tijd, want ik moest een slangenklem weg slijpen enzo. Maar het is gelukt. Morgen de wielophanging ....


zaterdag 5 november 2016

De Bijbel

Tja.. wat nu ? Heb ik het licht gezien ?
Nee, zeker niet. Ondanks dat ik laatst mijn testament heb laten veranderen, zodat ik nu zowel een oud als een nieuw testament heb, heb ik niets met religie.

Maar het woord bijbel heeft ook een betekenis in de vorm van expertise. Zo kan een man met een boot niet zonder het boek van Loef, heeft de motorrijder een Clymer in de kast en gaat de automobilist niet in de weer zonder de desbetreffende .. Haynes. Dus die heb ik intussen in de brievenbus.


De Bijbel !
Ondanks dat je er alle klusjes in beschreven ziet is het wel een gepuzzel, want in hoofdstuk 7 wordt je tussendoor verwezen naar 3, waarna een uitstapje naar  4 en dan weer terug naar 7, dan even naar 6 etc etc..

Maar gelukkig bestaat het team uit meer dan alleen mijzelf, dus om de beurt een paragraaf lezen en knutselen :-)

Zoon-1
Zoon-2


Zelf doe ik intussen een dutje:
Power NAP?

En als je dan een gezellige dag met onzinnige opmerkingen en zinnige steeksleutels hebt doorgebracht, dan ziet de chaos er ongeveer zó uit:
uhh..  waar is de rest ?
En dan te bedenken dat we nog niet eens aan de koppeling toe zijn .. dat wordt een flinke klus !

Zo.. wat nu? Ohh.. de startmotor er uit ... huh ? Moet dat echt ?   Nou het zal wel! 
Daar gáán we weer......



vrijdag 4 november 2016

APK (even tussendoor)

Die koppeling moet even wachten tot de overige teamleden tijd hebben. Ik kan het niet alleen. (Nou ja, ik kan het best wel alleen, maar ik moet ze wel het gevoel geven dat ze belangrijk zijn in het team.. toch ?)

Dus leek het mij een goed plan om eens met de runner naar het APK station te tuffen. Dat moest helaas wel in z'n 2e versnelling (en verder), want in zijn één komt hij haast niet weg. De koppeling is al zó gaar dat het toerental van de eerste versnelling al te veel voor hem is. Gelukkig is de garage maar 2 km van onze oprit.

Daar aangekomen met de Cees (de baas) afgesproken dat hij net doet of het een APK controle betreft, zodat ik alle negatieve punten kan opschrijven om later aan te pakken, zodat hij voor de échte APK (ergens in januari pas) weer helemaal toppie kan zijn.

Maar wat denk je ... hij wordt zonder mankementen goedgekeurd !  Dat was een prettige verrassing. De remblokken aan de voorkant zijn wel bijna op, maar goed genoeg voor de keuring. Éen schijf liep ook wat aan, maar een beetje vet op een glijstang fikste dat ook weer. Dat die koppeling gaar is, blijkt verder geen APK issue. Dus goede raad was niet duur en de wagen is per vandaag direct bij de RDW afgemeld voor weer een jaar APiKo-bello.

Op weg naar huis meten nieuwe remblokken gehaald en die zaten er met een uurtje knutselen op de oprit meteen al onder.  Zie hier even hoe ze er aan toe waren ...
Links bijna tot de plaat...rechts nog goed!


Dat betekent dat we nu echt aan die koppeling kunnen beginnen :-)

Maar daar over later meer !

dinsdag 1 november 2016

De Runner

De runner, zo noemen we de auto waarmee de CarbageRun wordt gereden.

In de meeste gevallen (er doen 550 wagens mee overigens) is het maar de vraag of ze willen 'runnen'... de motor dan he ? Want zeg nou zelf, een auto van hooguit 1999 en met een dagwaarde van niet meer dan 500 euro, daar kom je niet ver mee .. toch ?

De uitdaging is dus om een Runner op de kop te tikken die de ruim 7000 verwachtte km's aan zal kunnen. En dan moet hij ook nog met een geldige APK vertrekken en aankomen én hij moet W.A.M. verzekerd wezen. Goede raad is meestal duur maar een goede raad van mijn gebruikelijke garagist: "Koop een Volvo, daar zak je nooit doorheen!".

Met die raad op zak en een portie google hebben we een interessante wagen gevonden en notabene wel bij onze plaatselijke Volvo dealer. Met een vraagprijs net (5 euri) onder het gewenst maximum, maar dan wel zonder frictie :-( .

Dat argument in de strijd gegooid leverde nog wat gepingel op, waardoor we uiteindelijk met een Volvo V40 stationwagen uit 1996 bij de dealer wegreden na daar 250 euro achter te hebben gelaten.
De enige garantie was dat de motor zou lopen bijvertrek en dat was ook zo :-) Even later stond hij op onze oprit. Geen spatje roest te zien, interieur kan een opknapbeurtje gebruiken en inderdaad, onderweg was er weinig frictie. (Zelfs minder dan de frictie die wellicht binnen het team kan ontstaan als er Veto's worden uitgedeeld in het democratisch proces van pimpen)

Maar het is wel een plaatje hoor !!!

Volvo V40 1996 325.000 km


Dus nu een plan maken voor het repareren van de hoogstnoodzakelijke dingen en het pimpen voor de Run. Maar ja... dan moet er eerst een thema komen.

Maar eerst de reparaties....


--
P.S. als je jezelf abonneert op deze blog, dan krijg je update meldingen per e-mail !


Het Team

Natuurlijk kan je geen CarbageRun rijden zonder auto, maar ook niet zonder bemanning.
In ons geval werd het team zeer snel samengesteld, toen de zonen des huizes (elk zijn eigen huis, dat wel) vonden dat ze hun vader moesten behoeden voor alle ellende van de naderende midlifecrisis en aangaven dat ze dat het beste konden doen door hem te vergezellen.

Aldus is het TrippleE team geboren met in totaal 3 man. Vrouwen zijn nooit ter sprake geweest en dat moet voorlopig maar zo blijven :-)

Allereerst de jongste van het team...

Nils, als ingenieur met jaren ervaring in ontwerp en onderhoud, is dé technisch specialist in het team! Helaas is de auto niet van beton en is civiele techniek interessanter voor de weg waar we op rijden dan voor de auto zelf.
Maar met hart en ziel én een dosis gezond verstand, kan hij wel een aardig bakkie zetten.
Favoriete slogan: Hey fix die auto ff, zet ik vast koffie!


Dan de middelste...

Joris stuurt alles wat wielen heeft, of ze nu over zand, asfalt of rail draaien. Of ze van rubber zijn of metaal. Dat laatste heeft tegenwoordig zijn voorkeur, met zijn armen over elkaar enzo ... In het team is hij van plan zijn overall wel, maar zijn handen niet vuil te maken. Met andere woorden; een slimme sleutelaar :-)
Favoriete slogan: Shit Happens

En dan de Nestor...

Thomas is doorgaans de BOB  als het over auto's gaat. Dat komt niet omdat hij geen biertje lust, maar omdat zijn lief graag een wijntje pakt en hij een maltbiertje ook lekker vindt (jaja) Hij is de spiritueel leider van het team en heeft toevallig ook het meeste gereedschap. Het ligt voor de hand dat hij, zeker gezien de ferme uitspraken van de overige teamleden, het meeste sleutelwerk zal opknappen (onder het genot van een bakkie van Nils en irrelevant commentaar van Joris "-) .
Favoriete slogan: Is er een klus waarvoor ik het gereedschap niet heb ? .. dan ga ik dat nu kopen!



Tja, dan heb je 3 kerels met een gevarieerd aan bod aan motieven om mee te doen. Maar dan moet er nog een team naam komen. Dat is uiteindelijk TrippleE geworden, wegens de eerste letter van ons aller achternamen.

Een handreiking hoort er bij. Je spreekt het uit als Trippel E.

(Dat doet dan een appel op de kwaliteits rating die kan worden uitgegeven door rating agency's als Moody's en Standard&Poor. En de Tripple-A kwaliteit is de hoogste rating... en daar gaan we dus voor !



--
P.S. als je jezelf abonneert op deze blog, dan krijg je update meldingen per e-mail !